Friday, November 21, 2008

PRIHAL PENGHULU DGN JANDA MONGO

Assalamualaikum ...

SUNGAI RENGIT MELINTASI LAKUM,
MENGAIL SELUANG BERSAMA TILAN;
BILA RINGGIT MENGATASI HUKUM,
RAKYAT BERJUANG MENCARI KEADILAN.

Itulah pantun kon kali ini.


MAKA bertambah panjanglah kisah pembunuhan Janda Mongo yang diriwayatkan oleh pengisah dar Lubok Kawah.

Kini Si Pendekar kepercayaan Penghulu sudah bebas dan sudah buat kenyataan terbuka di Pekan Sehari antaranya mengatakan Penghulu dan isteri Penghulu tidak terlibat dengan pembunuhan Janda Mongo. Malahan dia juga mengatakan Penghulu tidak pernah kenal akan Janda Mongo itu.

Lalu tertanya-tanyalah rakyat jelata termasuklah para pedagang dalam dan luar mukim. Siapakah yang punya angkar membunuh Janda Mongo? Kini 2 pengawal mukim yang dikatakan pernah menjadi Pengawal Penghulu terpaksa meerengkok dalam pasungan untuk menunggu dibicara dan dilepaskan seperti juga yang berlaku pada Pendekar.

Lantas itu amatlah risaunya Tok Demang yang kepala tadbir mukim kerana diura-urakan Penghulu ini akan menggantikannya sebagai Tok Demang yang banyak mengikut cakap bininya dengan mengumpulkan harta melalui komisyen. Ikut Suka Aku. Kebanyakan Tok-Tok Adil juga terpesona dengan kebendaan dan jawatan. Ada juga yang tidak terpesona tetapi tak boleh buat apa-apa! Lawan kena tukar atau dilucutkan jawatan! Tok-Tok Adil pun nak cari makan juga.

Kepala-kepala Pengawal pun 2X5 = 5x2 juga. Tok Dakwa pun lebihg kurang, lebih mengampu, kurang berwibawa! Nak buat macam mana, dunia dah terbuka. Kebendaan menjadi raja!

Memanglah Tok Demang rasa demam-demam asam! Para pedagang dalam mukim naikkan harga barang kerana pemerintah mukim juga naikkan harga kayu api sebagai bahan bakar utama. Sementara itu para pedangang dari luar mukim sedang teruja-uja, nak datang ke tidak melabur ke mukim yang undang-undangnya carca marba ini?

Kes pembunuhan Janda Mongo akan selesai tak lama lagi rasanya dengan keputusan lepas tangan begitu saja oleh undang-undang Mukim Carca Marba ini. Oleh itu orang luar mukim takut nak datang ke mukim ini, takut dicincang lumat kemudian buat aduan pada pemerintah carca marba. Jawapannya tak ada siapa yang bersalah kerana kata Tok Nikah Kawin filem Musang Berjanggut: Undang-undang itu kita yang buat!

Ertinya mengikut selera siapa yang jadi kepala memerintah dalam mukim itu? Tok Demang mula merasakan tersilapnya melepaskan secara tidak langsung jawatan Tok Demang pada Penghulu yang dikatakan oleh periwayat-periwayat hikayat pernah berjahat dengan beberapa wanita hebat dan terkenal dan bercinta dengan Janda Mongo tersebut.

Nak buat apa? Nasi sudah menjadi bubur! Serah pada rakyatlah menentukannya. Tapi kalau rakyat juga pandang emas perak temaga suasa! Dudiuk deritalah dalam mukim yang undang-undangnya carca marba ini!

(Cerita ini hanya rekaan semata-mata, tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau pun yang mati - Diharapkan tidalk ada yang terasa pedas kerana makan cili - Ianya untuk melenakan cucu kon yang selalu menangis bila nak tidur)

CUCU: Suka sambung cerita dari Semangat Lubok Kawah.

Jika ada masa terluang:
Layarilah

http://tokperan.blogspot.com


No comments: