Saturday, November 22, 2008

DUIT! DUIT! DUIT! - DI MANA DUIT?

Assalamulaikum ...

BUKIT LUIT SUNGAI PUN LUIT,
TANAH RENDAH KOLAM KELI;
MULUT DUIT TANGAN PUN DUIT,
PERJUANGAN MUDAH DIJUAL BELI.

Itulah pantun kon kali ini ...

KINI kedai kopi dan dewan orang ramai (balairaya di kampung) sudah lengang dengan perjumpaan. Tidak ada lagi jamuan di bandar sederhana atau pekan kecil. Penentuan siapa yang terajui parti dari cawangan hingga ke bahagian sudah ditentukan. Perwakilan cawangan pun dah tak dilayan lagi dengan kereta mewah menjemput ke rumah. Ada antaranya sudah kira duit sen saja.

Ada juga yang masih mewah lagi terutamanya mereka yang memenang perwakilan ke PWTC. Meraka jarang nampak muka di kedai-kedai kopi. Ke mana mereka? Cari duit ke ?

Dari meja sebelah kedengaran rungutan (pastinya ahli Umno): "Tak reti nak cakap sekarang, tak pasal-pasal dia tu jadi perwakilan ke Kuala Lumpur! Duit tulah!"

Masa dulu pun si manusia ini jugalah yang berkata: "Siapa nak undi kena banyak duit! No money no vote!"

Awal detik pemilihan cawangan hingga ke peringkat bahagian cerita duit saja. Cakap tentang dasar perjuangan, apa yang bakal diperjuangkan hanya menjadi topik sampingan saja!

Duit dan jamunan tidak boleh dipisahkan untuk mendapatkan undi!

Bagimana pula duit memainkan peranan untuk kemenangan jawatan-jawatan: Timbalan Presiden? Naib-Naib Presiden? Ketua Pemuda? Ketua Wanita? Naib Ketua Pemuda? Naib Ketua Wanita? MKT yang begitu banyak calon-calonnya.

Jika duit memainkan peranan kemenangan jawatan-jawatan tersebut, maka penuhlah poket perwakilan-perwakilan bahagian yang datang ke PWTC dari seluruh pelusuk tanahair dengan duit kecuali Serawak.

Calon-calon yang menang ialah: Calon-calon yang banyak menghulur duit!

Matlamat perjuangan parti untuk agama bangsa dan tanahair hanya tinggal dalam cantuman bibir atas dengan bawah saja sedang poket sudah penuh dengan duit! Yang melaburkan duit akan berusaha mencari lebih banyak lagi duit untuk gantinya dan bersiap sedia untuk akan datang!

Ketua-ketua cawangan akan berhempas pulas menjaga anak buahnya yang juga mahukan duit kerana mereka tahu perjuangan kini hanya boleh dibeli dengan duit! Menurut penganalisa yang tak bertauliah di kedai kopi: Pemilihan kali ini amat besar menggunakan duit! Akan datang macam mana?

Ahli Umno di kampung-kampung sibuk dengan bercakap Ketuanan Melayu (mereka sendiri pun tak tahu apa bendanya) yang digemburklan oleh pemimpin mereka, Pemimpin Umno sibuk cari dan hulur duit pada orang tertentu untuk mendapatkan kedudukan dalam parti!

Seorang bekas Ketua Cawangan Umno kampung yang dah lama tersingkir berkata: Umno firma perniagaan! Perwakilan adalah pelaburan! Perjuangan parti hanya omong-omongan!


CUCU: Pernah jual pucuk paku untuk dapatkan duit.

No comments: