Friday, June 20, 2008

SAPP KEJUTKAN MIMPI PAK LAH Siapa Nyanyikan Hingga Lena Tidur?

Assalamualaikum ....


BUAH KEDONDONG DIMAKAN GAGAK,
GAGAK BERSARANG DIMERBAU BERDARAH;
ADA SOKONG KUKUH MENEGAK,
TAK KURANG SOKONG MEMBAWA REBAH.


Pantun dari kon untuk mereka yang suka diampu dan mengampu!


BUKAN saja rakyat Malaysia terkejut dengan berita SAPP keluar dari kompenan Barisan Nasional. Pak Lah dan beberapa pemimpin UMNO/BN juga terkejut walaupun tak nampak terkejut. Tapi ingat! Ada juga rasanya yang tidak terkejut. Cuma buat-buat terkejut. Biasalah tu. Arena politik juga sebahagian dari dunia lakonan di dunia ini. Cuma mereka yang jujur maka lakonannya jujur mengikut kehendak watak tapi ada juga pelakon yang tidak jujur hanya pura-pura.

Pemimpin SAPP tidak membuat kejutan. Tak kan waktu itu nak keluar BN waktu itu juga berkumpul. Waktu itu juga buat sidang akhbar. Sedangkan nak kebumikan orang mati pun kena ada rancangan sedikit sebanyak. Jenazah dimandikan, dikapankan, disembahyangkan, digalikan kubur, dikebumikan dan ditalkinkan.

Tentulah Yong Teck Lee sudah ada rancangan. Kenapalah tidak terhidu rancangan tersebut? Jentera Kerajaan UMNO/BN cukup banyak. Antaranya SB. KEMAS. JASA! yang jelas berkerja dengan Kerajaan. Sementara UMNO pula dimana peranan Ketua Penerangan dan dari peringkat tinggi hingga ke cawangan-cawangan? Dimana pula peranan Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden yang 4 orang itu.

Adakah mereka asyik nak mempertanankan kerusi dan kedudukan mereka hingga terlupa nak mempertahankan imej Pak Lah selaku Presiden parti dan PM? Atau mereka melagukan nyanyian indah untuk Pak Lah terus lena di tahta PM/Presiden sehingga berlaku kejutan mengganggu mimpi enak?

Agensi-agensi kerajaan pula asyiklah nak mengerjakan Pakatan Rakyat dengan menunjukkan mereka hero berkerja untuk Pak Lah. Rupanya yang diserang tak hapus yang di dalam melompat keluar.

Begitu juga beberapa NGO telah diperalatan untuk mengembalikan kekukuhan UMNO/BN dengan mengadakan perbagai seminar dan forun untuk permuafakatan dan perpaduan Melayu. Semuanya nak melabakan UMNO/BN supaya kekal berkuasa hingga akhir zaman. Malangnya, yang dikejar tak dapat, yang dikendung berciciran!

Tiga kesimpulan yang boleh dibuat. Pertama memang sengaja penyokong-penyokong yang Pak Lah amat percayai ini menyanyikan Pak Lah dengan lagu-lagu yang enak-enak didengar. Bila BN tercabar maka Pak Lah kena letak jawatan. Juak-juak mereka akan memainkan peranan dalam hal ini.

Keduanya memang Pak Lah tidak percaya dengan lapuran yang dibuat oleh agensi-agensi yang mengelilinginya. Kerana Pak Lah mungkin percaya pada seseorang yang amat rapat dengannya. Tapi tak mungkin begitu? Pak Lah pemimpin utama UMNO, masakan nak mendengar kata seorang berdua sahaja.

Ketiga UMNO/BN memang sudah tidak dapat menahan gelombang yang memukul keangkuhan dan ketamakan para pemimpinnya dari kesedaran rakyat yang selama ini minda mereka dijajah dengan umpanan-umpanan yang sekadarnya.

Mahu tak mahu pemimpin UMNO/BN kenalah menoleh ke belakang! Melupakan keangkuhan yang mereka pusaka dari pemimpin ke pemimpin. Buangkan sifat tamak untuk berkuasa selama-lamanya. Kerana rakyat sudah beralih haluan kepada pimpinan yang memperjuangkan keadilan untuk semua!

CUCU: Ingat kata arwah datuk. Kalau nak cari sokong jangan terlampau kuat nanti rebah juga kerana sokong dah lebih kuat dari yang disokong! Yang mesti dicari ialah mencari pejuang yang berjuang dan mempertahankan prinsip atau dasar yang dibawa!




No comments: