Friday, June 13, 2008

HARGA MINYAK NAIK - Rakyat Turun Demontrasi - PM mamai dari mimpi!

Assalamualiakum ...

DARI SAYUNG KE HULU GRIK,
PASANG PERANGKAP DI TENGAH LADANG;
TERLAJAK DAYUNG BERPATAH BALIK,
TERLAJAK CAKAP DIBODOHKAN ORANG.

Tak panjang celoteh kon hari ini ... kon sakit .....

HARI kon rasa diri kon terasing sikit bila mana kon tidak dapat bersama-sama kawan-kawan kon berdemontrasi protes kenaikan harga minyak di Kuala Lumpur. Sejak semalam leher kon sakit. Syabas kon ucapkan pada rakan-rakan yang menyertainya. Hinggakan Pak Lah PM Kerajaan Malaysia terpaksa bercakap macam budak-budak lepas sekolah tadika di berita tv malam ini.

Tak kanlah Pak Lah tak tahu tentang undang-undang tubuh dan Perlembagaan Kerajaan Malaysia serta Undang-undang tubuh Kerajaan Negeri dalam Malaysia ini. Tak kanlah Pak Lah tak tahu atau memang betul-betul tak tahu bidang kuasa Kerajaan Negeri dengan bidang kuasa kerajaaan Pusat?

Atau Pak Lah dah tak tahu apa nak jawap dengan kenaikan harga minyak yang begitu mendadak sehingga rakyat menjadi kalut dan mula memprotes kepimpinan Kerajaan UMNO/BN.

Rakyat hari ini jangan cuba nak dipermainkan dengan kata-kata yang seolah-olah membodohkan mereka! Rakyat di zaman reformasi ini dah banyak benda yang tersirat sudah menjadi tersurat! Pemimpin Kerajaan UMNO/BN jangan anggap rakyat sekarang seperti 30 tahun dulu!

Kata-kata Pak Lah langsung tak masuk akal bagi manusia yang waras kecuali manusia yang menang akalnya bengap bolehlah menerima apa yang dikatakan oleh Pak Lah tu.

Kenaikan harga minyak ini adalah dalam bidang kuasa Kerajaan Pusat. Bukan dalam bidang kuasa Kerajaan Negeri-Negeri dalam Malaysia ini. Kalau berkaitan dengan tanah, belakan air, cukai pintu barulah bidang kuasa Kerajaan-kerajaan Negeri.

Macam mana pulak Pak Lah suruh Kerajaan-Kerajaan Negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat menurunkan harga minyak yang dinaikkan oleh Kerajaan Pusat! Kecuali Kerajaan Pusat pimpinan BN turun dan Kerajaan Pakatan Rakyat naik menggantikannya, barulah harga minyak boleh diturunkan!

Padanlah banyak rakyat termasuk Orang Asli di Perkampungan Kuala Krau berkata; PM kita ni kuat sangat tidur! Bila jaga terus buat kenyataan dalam keadaan mamai!

Kalaulah Benar Pak Lah dan juga pemimpin UMNO / BN yang mengelilingi Pak Lah tak tahu tentang undang-undang tubuh Kerajaan Negeri dan undang-undang tubuh serta Perlembagaan Kerajaan Pusat (Malaysia) haruslah Haji Suhaimi Said (Ketua PKR Bahagian Kuala Krau juga Ketua Penerangan PKR Pahang) bersama Sdr Nizam Abdul Hamid (Ketua Bahagian PKR Temerloh juga Timbalan Ketua Penerangan PKR Pahang) memberikan taklimat dalam blog mereka agar ada kawan-kawan yang masih tak sedar atau memang tak tahu jangan tertipu dan terkeliru dengan cakap mamai dari seorang pemimpin UMNO/BN ini!

CUCU: Datuk kon kata; Orang banyak tidur banyak mimpi! Ada masa mimpi membawa mengigau! Kalau selalu tidur senja lama-lama boleh jadi pandir!



1 comment:

Suhaimi Said said...

Man, Syukurlah anda dah komen tentang pemikiran Pak Lah yang dah bercelau tu. Dia tak tahu rupanya apakah peranan Kerajaan Negeri dan Kerajan Pusat.

Dia pinta Kerajaan Negeri turunkan minyak? Bodoh betul rupanya PM kita ni.

Itu tugas KerajanPusat, sebab semua minyak Terengganu, Sabah dan Sarawak diletakkan dibawah Petronas, dan Petronas adalah dibawah Kerajaan Pusat.

Kalau nak tengok Kerajaan Negeri turunkan harga minyak, hah, bagi kepada Kerajaan Selangor tadbir Petronas. Hari ini bagi, hai ini turun harga minyak.

Patutlah Negara Malaysia ni jadi macam ni bercelaru,dapat PM suka tidur, dan tak tahu kuasa Persekutuan!