Wednesday, October 29, 2008

UGUT SENGUGUT - Penyakit Umno semakin Parah

Assalamualaikum!

PAKAI TONGKAT DI TANAH RATA,
JALAN KE PEKAN SABAK BERNAM;
BILA PANGKAT MENCARI HARTA,
SESAMA RAKAN BENAM MEMBENAM.

Tu pantun kon kali ini.

BERITA yang menyedih dan menggelikan hati menjadi perbualkan seketika di kedai kopi baru ni berkenaan seorang pemimpin Umno Johor juga bertaraf menteri mengeluarkan kenyataan bahawa dianya telah menerima sms berupa ugutan.

Pemimpin tertingginya pula menyatakan dianya tidak tahu menahu tentang ugutan itu dan mengutuk perbuatan demikian.

Ingin ditanya: Kenapa tidak dilapurkan kepada polis? Kerana ianya suatu yang boleh mendatangkan akibat buruk - perkataan 'ugut' itu sendiri satu perkataan jenayah menakutkan! Jika tidak dilapurkan kepada polis maka putik jenayah dibiiarkan berbunga? Adakah pemimpin Umno merelakan sewenang-wenangnya perkara itu berlaku? Tentunya tidak kerana mereka mahukan negara ini aman - memudahkan mereka berkuasa lantas melonggok kekayaan!

Jika sesama pemimpin Umno - ugut mengugut berlaku - maka tidak hairanlah jika dakwaan parti pembangkang semasa pilihanraya umum atau kecil berlakunya 'ugutan' terhadap pengundi dan juga petugas pilihanraya dari pihak Umno untuk mempastikan Bn menang!

Bagaimanakah para pemimpin Umno sentiasa melaungkan bahawa negara ini mengamalkan demokrasi? Sedang sesama dalam pemilihan Umno sendiri telah wujud ugutan?

Siapakah yang mengugut? Ianya boleh didedahkan kerana setiap pemilik telefon sekarang ini berdaftar! Siasatan rapi mesti dilakukan kerana ianya boleh membungakan suatu ancaman terhadap rakyat dan negara jika amalan tersebut dibiarkan!

Pemimpin Umno sentiasa mengatakan bahawa Umno kuat! Ahli-ahli Umno matang berpolitik! Tapi matang apa kejadahnya jika ugut diamalkan. Apakah ugut politik berlainan dengan ugutan yang lain. Jika politik boleh diugut, maka ugutan cinta, ugutan akademik, ugutan sastera, makcam-macam lagilah boleh diistilahkan akan datang! Perkataan ugut akan menjadi perkataan lumrah rakyat Malaysia dan akhirnya perkataan itu akan melahirkan perbuatan yang seterusnya berupakan jenayah!

Perbuatan mengugut pengundi dan pemilih bukanlah amalan yang baik dan demnokrasi! Tetapi bila pemimpin Umno/Bn melatih dengan perbuatan yang tidak senonoh seperti mengugut untuk memboikot pengundi atau pemilih yang menyokong pembangkang untuk mendapatkan sesuatu bantuan atau saham percuma, lalu ianya dilakukan sesama sendiri dalam Umno itu sendiri.

Sebenarnya mengugut bukanlah menggambarkan kehebatan! Ianya bukan anak jantan! Ianya hanya datang dari keangkuhan kekuasaan! Ianya tidak demokratik! Ianya perbuatan orang penakut yang berselindung dengan tabir kekuasaan. Jika terhadap parti pembangkang ianya ditabiri oleh kekuasaan pemerintah! Jika sesama Umno ianya ditabiri oleh pemimpin yang mempunyai kuasa!

Pemimpin Umno hanya berani kerana ada kekuasaan pada tangan mereka. Kekuasaan itulah yang mengaburi mata dan hati rakyat selama ini. Bercakap demokratik tetapi sebaliknya! Bercakap lain, niat di hati tidak tulus! Mengunakan berbagai slogan dan falsafah menaikkan semangat rakyat tetapi kesimpulannya untuk mempertahankan kekuasaannya dan melalui kekuasaan itulah pemimpin Umno kaya raya!

Kelam kelabut Umno hari ini ialah untuk mereka menjadi pemimpin! Menjadi pemimpin kepada mereka adalah lesen untuk mendapatkan jawatan! Mendapat jawatan bererti mebndapat kekayaan! Itukah falsafah Umno 'dulu, kini dan selamanya'?

Dalam keadaan kelemasan untuk siapa yang akan menyertai pimpinan Umno dalam pemilihan Mac 2009 ini. Banyak pemimpin Umno yang dihinggapi penyakit sengugut politik! Suatu penyakit yang berbahaya juga jika tidak dikawal. Penaykit Ugut dan Sengugut amat bahaya kepada politik demokrasi negara!

Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab kepada pemimpin Umno yang kena ugut melaporkan perkara ini kepada polis! Walaupun ianya beristilahkan "ugut politik"! Sementara mereka yang bertanding biarlah dalam keadaan tenang, bersofan sebagai melatih ahli-ahli mereka yang masih taksub dengan Umno berdepan dengan rakyat semasa pilihanraya akan datang kerana rakyat sekarang sudah matang berpolitik!

Bila penyakit sengugut tiba, maka keadaan diri tidak akan tentu hala. Dalam keadaan tidak tentu hala itu ianya boleh menjadi gila kalau tak lama seketika! Tapi jangan sanmpai rakyat jadi gila! Menggunakan kekuasaan hendaklah berhemah! Walaupun yang hendak diburu itu gunung emas!

CUCU: Yakin Pakatan Rakyat akan memerintah Malaysia di Pru 13!

No comments: