Monday, October 13, 2008

NAJIB DAN MAHYUDDIN KE PUNCAK - Siapa jadi kambing hitam?

Assalamualaikum.

ANGIN BUKIT BERTIUP TIBA,
HEMBUS-HEMBUSAN TUJU UTARA;
BILA TERSEPIT PADANG KE RIMBA,
BUAT KEPUTUSAN MENGIKUT SELERA.

Demikianlah pantun kon untuk renongan bersama.

MENGIMBAS kembali pada satu kenyataan yang disiarkan oleh satu blog pada 8 October 2008 yang menyatakan; "Pak Lah akan terus mempertahankan jawatan Presiden UMNO dalam pemilihan akan datang (Mac 2009) " - Hujahnya bersandar kepada pertemuan yang diadakan di Sri Perdana Putrajaya pada jam 11.00 malam 7 Oktober 2008 hingga jam 2.00 pagi 8 Oktober 2008 yang dihadiri oleh hampir 200 orang (pastilah pemimpin UMNO).

Blog tersebut juga menyatakan bahawa Pak Lah akan membuat pengumuman tersebut di mesyuarat pimpinan BN pada jam 3.00 petang 8 Oktober 2008. Namun kenyataan yang dikeluarkan bertentangan dengan apa yang dinyatakan oleh blog tersebut.

Bagaimana pun empunya blog masih tetap mempertahankan bahawa tulisannya mempunyai bukti nyata dan dia menyimpan segala rahsia dari mana dia menerima maklumat tersebut.

Oleh kerana kon amat mengikut tulisan-tulisan dalam blog tersebut dan kon memberikan keyakinan apa yang dinyatakan olehnya. Kon tetap tidak menganggap bahawa penulis blog tersebut hanya berandaian kerana dianya bukan sebarangan orang. Seorang wartawan dan ahli politik yang berwibawa juga dalam UMNO satu masa dulu dan masih diikuti pandangannya oleh politikus semasa samada melalui blognya dan juga buku-buku tulisannya.

Persoalan yang kon nak timbulkan ialah: Kenapa dan siapa yang mengubah selera Pak Lah dari nak mempertahankan kepada tak bertanding jawatan Presiden UMNO?

Inilah hebatnya percaturan pemimpin tertentu UMNO untuk naik dengan mudah dan turunnya begitu susah!

Kalau Pak Lah terus mempertahankan jawatan Presiden. Pasti Najib atau sesiapa pun dalam UMNO tidak akan menentangnya. Bukan kerana budaya UMNO atau pun kesetiaan pada pemimpin tetapi parasaan takut kepada ketuanya yang mungkin tahu itu dan ini, kerana Pak Lah adalah Perdana Menteri Malaysia!

Budaya melawan pimpinan telah pecah oleh Sulaiman Pelastin vs Hussin Onn. Diikuti oleh Tengku Razaleigh vs Mahathir. Yang jelas budaya takut! Apa yang ditakutkan terpulanglah kepada apa yang difikirkan oleh seseorang yang berhajat nak melawan itu.

Oleh itu jika Pak Lah bertahan maka yang amat jelas dan berani melawan ialah Tengku Razaleigh Hamzah. Api mula dihidupkan sebagai tanda memberikan isyarat masih ada lagi orang UMNO yang berani nak melawan ketua untuk membawa UMNO ke era pembaharuan!

Gendang perang anak raja dari Kelantan itu pun mulalah dipalu sana dan sini. Lemaslah beberapa orang pemimpin kanan UMNO yang bercita-cita untuk menjadi orang No.1 UMNO seterus orang ke 3 mendiami Sri Perdana Putrajaya.

Mantan PM 22 tahun pun berbunyi sama mendesak Pak Lah berundur segera. Seolah-olah jika tersalah tafsir dan andai bahawa dia menyokong Ku Li! Mahyuddin pun suruh Pak Lah undur segera. Lalu ada yang mensiferkan Ku Li calon Presiden dan Mahyuddin calon Timbalan Presiden. Rangkaian yang dikatakan amat layak dan bersih.

Jika Pak Lah ditentang oleh Ku Li, pasti dengan bacaan yang ada sekarang ini Ku Li akan mendapat pencalonan yang tinggi dan berkemungkinan Pak Lah tidak cukup koata yang diperlukan! Tapi Pak Lah tidak bertanggapan begitu! Dia yakin menang! Dia Presiden tentu ada tekong-tekong berpengalaman berkempen dan para pembodek UMNO selalunya melihat dimana pohon sedang rendang di situlah tempat berteduh!

Pemimpin tertentu UMNO yang nak menolak Pak Lah untuk cepat naik tahu hal ini. Mereka gemburkan dan bingitkan telinga Pak Lah dengan gendang perang Ku Li dan broker-broker politik upahan UMNO sentiasa mengatakan bahawa jika Ku Li vs Pak Lah, maka jawapan yang jelas ialah Pak Lah kalah kerana rekod buruk Pak Lah di PRU 12 dan juga menggemburkan kisah anak menantu Pak Lah yang kaya raya.

Mereka tidak menyatakan bahawa kehampiran tersungkurnya UMNO/BN di PRU 12 adalah tanggungjawab Najib yang menjadi Pengarah Pilihanraya BN masa itu! Soal kaya raya pula; adakah Najib miskin? Adakah keluarga Najib tidak menikmati faedah dari kedudukan Najib yang ada sekarang ini? Jika tidak ada baguslah!

Kalau dah begitu kenapa takut melawan Pak Lah yang dianggap oleh kebanyakan rakyat termasuk ahli UMNO sendiri sebagai PM yang amat lemah dalam senarai PM Malaysia? Kenapa beriya-iya tonjolkan Ku Li?

Rupa-rupanya penonjolan Ku Li untuk rebut Presiden UMNO dari Pak Lah ada udang sebalik batu! Tentera upahan orang ketiga beriya-iya memperagakan Ku Li dengan mengatakan angin perubahan UMNO hanya mampu dilaksanakan oleh anak raja dari Kelantan itu.

Nampaknya broker politik upahan orang ketiga tidak menampakkan kejayaan kerana Pak Lah pun bukan calang-calang pemimpin. Pernah di bawah, pernah ke atas, pernah ke bawah dan berada di puncak! Bukan semudah itu untuk menjatuhkan Pak Lah dalam UMNO kecuali UMNO/BN itu sendiri rebah pada PAKATAN RAKYAT!

Menggunakan "ketakutan rebah pada PAKATRAN RAKYAT" maka dicari satu lagi usaha oleh orang ketiga (Pertama Pak Lah. Kedua Ku Li) dalam bakal menghadapi perang pemilihan nanti setelah usaha broker politik upahan UMNO dilihat bagaikan tak berjaya mengundurkan Pak Lah, tentulah dicari satu pihak lagi!

Siapakah pihak itu? Adakah pemimpin kompenan BN yang bermesyuarat pada 8 Oktober 2008 jam 3.00 petang mendesak Pak Lah berundur untuk tidak ditewaskan oleh Ku Li yang akan membawa perubahan/pembaharuan pada UMNO? Apakah mereka mengwar-warkan Ku Li menjadi pilihan utama akar umbi UMNO?

Atau adakah mereka mengwar-warkan bahawa Ku Li akan jadi PM setelah menang Presiden UMNO dan membawa perubahan/pembaharuan dengan mengutamakan orang Melayu dan mengepikan nasib para pemimpin kompenan BN bersama kroninya yang telah kaya raya?

Atas rasa ragu dan bimbang inikah membuatkan pemimpin kompenan BN meminta supaya Pak Lah berundur cara terhormat dengan menyatakan: "..... tidak mempertahankan jawatan Presiden UMNO di pemilihan akan datang ... "

Adakah Pak Lah didesak berundur dan jika meneruskan cita-citanya maka kompenan BN akan menunggalkan UMNO? Ini semua boleh berlaku kerana permainan politik pimpinan UMNO untuk naik tidak sebaik mana dan seikhlas mana.

Berjayalah sudah rancangan awal orang ketiga dan keempat untuk naik ke puncak! Mulalah broker-broker politik upahan yang mengelilingi Ku Li diam! Terbukti sehingga kon menulis ini Ku Li masih belum lagi mendapat pencalonan untuk Presiden! Gembar-gembur yang selama ini dicanangkan hanyalah gendang kosong yang dipalu oleh broker upahan politik orang ketiga dan keempat! Amat berbeza dengan waktu Ku Li vs Mahathir satu masa dulu!

Dalam percaturan politik pemilihan UMNO kali ini Tengku Razaleigh Hamzah anak raja dari Tanah Rendah Sekebun Bunga menjadi kambing hitamnya untuk pemimpin UMNO rakus dengan kuasa dan tamak dengan harta hingga tidak mempedulikan kepincangan hidup rakyat!

Adakah Pak Lah akan berdiam diri setelah melihat kedudukan sokongan terhadap menantunya Khairy Jamaluddin agak mendukacitakan untuk merebut Ketua Pemuda UMNO? InsyaAllah diwaktu lain kon berbicara ....

CUCU: Tetap yakin PR akan ambil alih pemerintahan cara bersopan dari BN untuk selamatkan rakyat dan negara!

No comments: