Monday, July 28, 2008

UMNO PAS - JERAT MENJERAT

Assalamualaikum ...

BIRI-BIRI CARI MAKANAN,
TABUNG GARAM BERBULUH LURUS;
KEMUDI KE KIRI HALUAN KE KANAN,
PERAHU KARAM DILANDA ARUS.


Itulah pantun kon hari ini ...

SECARA rengkas diperkatakan; apa saja dikaitkan dengan pertemuan PAS UMNO ianya tidak akan mendatangkan hasil apa-apa. Samada pada Islam atau pun pada Melayu! Kenapa begitu?

UMNO adalah parti politik Melayu yang berfaham perkauman! Atas prinsip perkauman (assyabiah) inilah UMNO menjulang nama! Walaupun pada akhir-akhir ini ahli-ahli UMNO dan orang Melayu umumnya sudah nampak kepura-puraan apa yang dilaksanakan oleh pemimpin UMNO.

Pemimpin UMNO menggunakan perkauman Melayu hanya semasa pemilihan parti dan Pilihanraya sahaja. Tetapi dimasa lain pemimpin UMNO membohongi prinsipnya kerana bila mereka berada di kelompok yang bukan Melayu. Nada bicaranya memberi ruang lebih besar lagi kepada kumpulan yang mereka adap itu.

Akhirnya Melayu UMNO yang ditanam dengan sikap perkauman membuta tuli itu hanyut dalam berbagai arus: ekonomi - politik - budaya - pendidik - dan sebagainya. Hanya segelintir sahaja Melayu UMNO yang mendapat keuntungan kecil melalui subsidi yang sehingga ini tidak dapat membangunkan Melayu!

Sementara pemimpin UMNO terus memainkan perasaan perkauman Melayu kononnya untuk menegakkan maruah bangsa dan kedaulatan negara. Sebenarnya untuk menegakkan kekuasaan pimpinan UMNO dan kroninya mengaut keuntungan hasil negara.

Bila perkauman Melayu yang sempit sudah tidak mendapat tempat di kalangan ahli UMNO lalu pemimpin UMNO memperagakan Islam Hadhari! Kononnya Islam yang berkemajuan sahaja yang dilaksanakan di negara ini.

Namun Islam Hadhari yang diperjuangkan oleh pemimpin UMNO hingga ke hari ini juga gagal bertanggungjawab membangunkan ummah Melayunya!

Ini semua telah dapat dihidu oleh Melayu UMNO bawahan dan mereka mula berpaling tadah!

PAS sebuah parti Islam yang memperjuangkan Islam secara syumul! Ianya membawa arah tuju orang Islam kepada kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat. Amat jauh bezanya dengan Islam Hadhari UMNO yang hanya mementingkan duniawi sahaja itupun untuk satu pihak yang berkuasa.

Dalam tembung inilah maka UMNO mulai hanyut. Mahu tak mahu pemimpin UMNO memasang jerat agar PAS meninggalkan PAKATAN RAKYAT. Atau PAS akan disingkir oleh PAKATAN RAKYAT. Atau PAS pecah sesama sendiri.

Inilah kerja musuh Islam yang tidak berapa dilihat oleh mereka yang tamak untuk mendapatkan kuasa dan pangkat!

Bagaimana pun ada diantara pemimpin PAS yang sedar perjalanan di hujungnya pakatan antara UMNO dan PAS (jika berlaku) tidak akan menguntungkan ummah Melayu dan rakyat negara ini. Kerana itu sokongan kepada TG Nik Abdul Aziz begitu besar sekali.

Kini TG Nik Abdul Aziz muncul pula dengan saranan baru nak mencuba keikhlasan UMNO yang kononnya berjuang dan berpakat untuk kepentingan Melayu dan Islam.

Saranan agar PAS dan UMNO dibubarkan dan ditubuhkan parti baru yang berjuang untuk Islam dianggotai oleh pimpinan PAS dan UMNO adakah mendapat sambutan dari pemimpin UMNO?

Sekali lagi pemimpin UMNO kelabut dibuatnya. Saranan TG Nik Abdul Aziz benar-benar menjerat pemimpin UMNO yang juga cuba memasang jerat untuk mengkucar-kacirkan PAS.

Dalam jerat menjerat ini. Siapa yang untung? Kalau mengikut saranan TG Nik Abdul Aziz sudah pasti menguntungkan PAS. Kalau tidak mengikut saranan itu maka jelaslah kepada rakyat bahawa UMNO hanya nak bermain politik adu domba dengan dalang-dalangan sahaja!

CUCU: Jerat tak pernah lupakan pelanduk.

3 comments:

abdrahim kassim said...

Man Kadir,

Gigi depan tu dah ganti ke? Baik2 kalau ceramah tu, nanti tertelan gigi depan tu.

Suhaimi Said said...

YB yang anda maksudkan tu. Dah disiasat. Tak benar cerita tu. Jgn dengar khabar angin.

Jgn terperangkap dgn perangai PRM dulu, semuanya ejen, habis siapa yg brjuang?

Suhaimi Said said...

Kursus 3.8.08 di Simpang Jenderak 3.00 ptg. Cawangan sdr menjadi tuan rumah. Harap buat yg terbaik.