Saturday, July 5, 2008

FITNAH MEMBALUT NANAH PEKONG PEMIMPIN UMNO

Assalamualikum ...

Dah hampir 3 hari kon tidak menulis, cuma berbalas pantun dengan Dato' Ron saja. Seronok dengan dia, orangnya terbuka. Walaupun dia UMNO tapi kon bergurau pantun dengannya dilayannya juga. KUDA KEPANGnya hari-hari kon layari. Ada komen pedas-pedas kon luahkan. Tapi disiarkanya juga. Terima kasih Dato' Ron. Kita sama-sama memperjuangkan sebuah negara yang aman, damai, makmur serta berkebajikan bagi kita dan generasi akan datang. Kita sama-sama prihatin bila melihat keporak-perandaan yang dilakukan oleh manusia-manusia berkuasa menaikkan harga minyak dan barang sehingga ke perengkat hilangnya kedaulatan Pulau Batu Putih. Terima kasih sekali lagi. CUCU TOK KEDU

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Pantun Kon hari ini ...

KAIN PELEKAT BERBAJU KASA,
LETAK MERATA AMPAIAN BASAH;
ORANG BERPANGKAT MENGGUNAKAN KUASA,
ORANG BERHARTA MENGGUNAKAN UPAH.

DEMIKIANLAH harus kita fikirkan bersama tentang keadaan politik negara kita yang semakin berkecamuk dari kejutan PRU 12 dimana pemimpin Umno tersentak dengan kekalahan di 4 buah negeri, hampir menawan Negeri Sembilan dan terus mempertahankan Kelantan. Jika ada Kerajaan Negeri Persekutuan Kuala Lumpur ianya turut dimenangi oleh PAKATAN RAYAT dari gabungan KEADILAN / PAS / DAP.

Lantas banyaklah NGO-NGO pengampu yang tampil untuk melembutkan hati tuan mereka yang mulai lumpuh berkuasa. Mereka mengadakan berbagai cara. Antaranya mengadakan Kongres Permuafakatan Melayu. Mengadakan beberapa demontrasi di negeri-negeri kuasaan PAKATAN RAKYAT. Mereka membuat forum. Mereka meneriak lantang dengan slogan Ketuanan Melayu.

Namun bak kata pepatah orang tua-tua; Peluru habis Pelembang tak alah! Maka berikhtiarlah si jembalang-jembalang politik mencari teori untuk melumpuhkan KEBANGKITAN RAKYAT dan untuk membalut kudis yang semakin menjadi pekong para pemimpin UMNO/BN. Bagaimana pun bau dan nanahnya mengalir keluar juga akhirnya!

Lantas untuk mencuci nanah dan bau busuk pekong yang menghinggapi secara langsung dan tidak langsung oleh pemimpin UMNO/BN maka pakar-pakar pembuat fitnah mula mengumpulkan semula bahan-bahan fitnah! Lalu wujudlah fitnah berulang yang ditujukan kepada manusia yang sedang menuju menterajui Putrajaya.

Untuk menghilangkan bau busuk dan nanah pekong pemimpin UMNO/BN kalau tak berjaya pun sekurang-kurangnya membawa fikiran rakyat yang dhaif dan derita dengan kenaikan harga petrol bersama kenaikkan harga barang serta beberapa penindasan ketidak adilan yang diterima oleh rakyat lalu pakar-pakar pemitnah ini mengwujudkan suatu yang menggemparkan.

Pekong politik, pekong jenayah, pekong ekonomi, pekong kroni, pekong kepimpinan, pekong sosial budaya, pekong kedaulatan bumi Malaysia adalah pekong-pekong yang sentiasa menghantui hidup masa depan kepimpinan UMNO/BN.

Rakyat umumnya telah mengetahui pekong-pekong ini. Ada yang mahu berkata. Ada yang diam saja. Ada juga yang beriya-iya nak menyembunyikannya kerana takut pada kuasa dan kehilangan upah.

Lalu mereka yang berpangkat menggunakan kuasanya. Yang berharta mengunakan upah pada khadamnya yang amat setia seperti cengkiat sehingga putus kepada namun tidak melepaskan gigitan.

Demi dunia hari ini, maruah bukan nilai kehidupan. Biarlah tercalar nama asalkan poket penuh dengan ringgit!

Tampillah seseorang sebagai pengibar bendera fitnah ulang-ulangan bertujuan mengalihkan pandangan rakyat pada beberapa isu sebenar yang besar sedang rakyat hadapi. Riuh rendahlah helaian surat khabar dan tv milik si orang yang berkuasa melonjatkan cerita fitnah itu agar rakyat tidak ada ruang untuk mengetahui dan memikirkan permasalahan sebenar yang menyebabkan rakyat dibeban menjadi sengsara.

Hanya sitolol sahaja yang masih terpinga-pinga lalu menganggok-anggokan kepala bagaikan akur dengan apa yang dibaca di surat khabar arus pedana dan tv/radio kongkongan pemimpin UMNO/BN.

Namun kalau pekong itu tetap pekong. Baunya tetap busuk! Rupanya meloyakan! Rakyat mengetahui. Siapa yang cuba membalut pekong lalu melahirkan fitnah bahawa bau busuk itu datang dari kentot seorang yang mula melangkah ke depan darinya!

Apakah kuasa yang digunakan oleh orang berpangkat ini? Bentuk apakah upahnya? Apakah Rakyat dan negara ini mulai kelam-kabut tidak lain dan tidak bukan kerana pemimpin UMNO/BN yang berpekong nak membalut bau dan nanah pekongnya dengan menggunakan kekuasaan sebagai pemerintah dan mengupah sebagai jutawan?

CUCU: Sedang menunggu babak-babak terakhir drama pentas rakyat PRU 13.

1 comment:

kudakepang said...

Kon budiman, satu lagi bahan antologi. Tapi maaf, janganlah lambong kawan tinggi-tinggi!!!

Ayah:

Singapura dilanggar todak
batang pisang lapis-lapiskan
duduk menyanyi menidurkan budak
burung terbang tangis-tangiskan

Kon:

Singapura dilanggar todak
pisang dikerat ulam-ulaman
budak bukan sebarang budak
di tingkat empat ulang-ulangan

Ron:

pisang dikerat ulam-ulaman
lesap marah disiat sehasta
di tingkat empat ulang-ulangan
menghisap darah rakyat jelata

Kon:

nasi melukut di dalam pinggan,
ditanak hangit pahitnya rasa;
apalah takut pada kesalahan,
emas ringgit penjulang kuasa.

Ron:

ditanak hangit pahitnya rasa
buat selera seekor keldai
emas ringgit penjulang kuasa
alamat negara hancur tergadai

Salam takzim,
RON