Wednesday, July 23, 2008

MENGAJAK PAS MUZAKARAH - UMNO TERSALAH SASAR!

Assalamualaikum ...

POKOK RENGKAM BERDURI RAPAT,
BILAH BULUH DIBUAT LUKAH,
JIKA MENIKAM BIARKLAH TEPAT,
SEBELUM MUSUH MENGILAS LANGKAH.

Itulah pantun kon hari ini ...

PERTEMUAN antara pemimpin 2 parti (Islam/Melayu) telah bertukar menjadi muzakarah pula oleh media massa yang dinaongi kerajaan BN. Pertemuan pimpinan PAS/UMNO tidaklah sangat menarik perhatian rakyat kerana rakyat dah mengetahui apa dan kenapa pertemuan bersemuka itu dilakukan dalam keadaan UMNO/BN nazak selapas PRU 12.

Ada 2 aliran yang yang ditonjolkan oleh mereka yang terlibat dengan pertemuan tersebut. Pertemuan yang dianggap oleh beberapa pihak sebagai kerapatan anjing dan kucing! Dua musuh besar tradisi politik tanahair!

Pertama: Para pemimpin UMNO mempergunakan pertemuan tersebut untuk tujuan politik murahan mereka iaitu untuk mengacah-acah PAS agar dapat bersekongkol dengan mereka (tak kiralah dalam masa sengkat tak mungkin berpanjangan) untuk menyelamatkan umat Melayu di negara ini yang diwar-warkan sudah kehilangan maruah dan kedaulatan?

Bagi mereka apakala pimpinan PAS menerima secara langsung atau tidak langsung usaha politik yang ditabiri oleh perpaduan Melayu itu, maka harapan besarnya ialah pecahnya PAKATAN RAKYAT.

Terbentuknya kerajaan campuran PAS/UMNO/BN akan menggulingkan kerajaan PAKATAN RAKYAT di Selangor, sebuah negeri kaya! Kekalahan UMNO/BN di PRU 12 bukan saja pimpinan UMNO terasa kalah besar tetapi menjadi 'gila talak'!

Oleh itu usaha politik dilakukan secepat mungkin sebelum PAKATAN RAKYAT mengukuh kedudukannya dan diyakini oleh rakyat sebagai pemerintah yang adil dan berkebajikan untuk semua! Kecuali kuda-kuda UMNO/BN yang terus tidak akan mengaku apa yang dibawa oleh PAKATAN RAKYAT itu baik untuk semua!

Ini terbukti dengan beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas pemimpin UMNO yang berunding untuk menubuhkan kerajaan campuran dengan PAS dan menjanjikan kuntum-kuntum bunga yang wangi sebagai pemikat kepada pimpinan PAS.

Bila PAS sudah bersama UMNO/BN maka PAKATAN RAKYAT hanya tinggal PKR dengan DAP saja! Pecahlah sebuah pakatan yang amat diharapkan oleh rakyat supaya melahirkan sebuah agenda baru dalam semua bidang demi kepentingan semua rakyat.

PAS mampu menubuhkan kerajaan bersama UMNO/BN. Lama atau kejab soal kedua! Soal utamanya pemimpin PAS yang gila kuasa akan dapat kuasa. Besar atau kecil kuasa itu terpulanglah pada agihan yang ditentukan! Rakyat bagaimana?

Kedua: Bagi pimpinan PAS amat ikhlas menemui manusia-manusia UMNO. Tak kiralah sama ada mereka itu zalim ke atau korup ke? Tak kiralah asalkan dapat bertemu (bersemuka) menyatakan rasa tidak puashati. Menyatakan apa yang tersirat dan tersurat dalam dada PAS selama ini!

Alhamdulillah! Bukan mudah untuk dapat bertemu dengan musuh abadi bertahun lamanya. banyak kenangan pahit yang terpaksa dilupakan seketika untuk berbincang hal-hal masa kini menyentuh umat Islam dan Melayu!

Peristiwa PAS ditendang dari BN! Peristiwa Lubok Merbau! Peristiwa Kafir Mengkafir! Peristiwa Mamali! Peristiwa Operasi Lalang! Entah berapa banyak pula Peristiwa disimpah asid
semasa demontrasi! Peristiwa Undi Hantu Pilihanraya! Macam-macam peristiwa pahit ditempuhi PAS.

Tidak termasuk tentang boikot yang diterima oleh ahli-ahli PAS di kampung-kampung oleh tindakan pimpinan UMNO bawahan dan sederhana yang mengetuai JKK dan ahli MPT dari mendapatkan beberapa saham percuma kerajaan antaranya Felcra! Bantuan-bantuan di kampung-kampung hanya diterima oleh penyokong UMNO sementara ahli-ahli PAS/PKR hanya memandang saja. Kalau ada yang terlulus tapi ditarik balik!

Tak apalah untuk pertemuan murni itu mana tahu satu masa nanti segalanya berubah! Tapi bolehkah memberhentikan anjing setelah bertahun-tahun memakan tahi? Yang bimbangnya kucing kalau tak makan tahi tapi akhirnya terpaksa menghidu juga kalau hari hari disogok tahi di depannya!

Kesimpulan: Pertemuan PAS/UMNO mempunyai dua visi dengan agenda-agenda yang tersurat dan tersirat dalam hati pemimpin kedua-dua parti tersebut.

UMNO yakin untuk melumpuhkan PAKATAN RAKYAT bila mana PAS menerima tawaran politik mereka walaupun pertemuan itu digemburkan dengan mengatakan ianya untuk membincangkan perpaduan Melayu dan Islam!

UMNO menggunakan PAS untuk menikam PAKATAN RAKYAT kerana UMNO/BN sendiri tidak mampu berbuat begitu malahan mereka sedang menunggu untuk dikapankan dalamPRU 13 nanti. InsyaAllah! Setelah PAKATAN RAKYAT tersungkur apakah PAS/UMNO/BN akan dapat menyatukan Melayu? Kalau dapat pun! Melayu akan terus melarat seperti yang diterima dalam masa 50 tahun merdeka dipimpin oleh PERIKATAN/BN.

Ulangan episod kedua PENENDANGAN PAS DARI BN akan berulang kerana pemimpin UMNO suka sangat mengulang-ulang episod kejahatan untuk melumpuhkan musuh politiknya.

Perselindungan UMNO menggunakan Pertemuan PAS/UMNO untuk perpaduan dan kepentingan Melayu/Islam bagi mencapai agenda politik mereka. Politik korup UMNO ini telah dapat dihidu oleh kebanyakan pimpinan PAS dan hampir keseluruhan ahli PAS maka berlakulah suasana sedikit celaru dalam PAS.

Suasana ini membawa Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz meminta dihentikan usaha MUZAKARAH PAS/UMNO. Kerana apa? Kerana TG Nik Abdul Aziz telah nampak dihujungnya bukan PAKATAN RAKYAT yang pecah tetapi pimpinan PAS yang akan pecah di semua peringkat.

Saranan Mursyidul Am PAS itu banyak menerima sokongan dari akar umbi PAS. Tetapi UMNO pantas menggunakan para juak-juaknya terdiri dari para media massa (surat khabar-tv-radio-blogger) bersuara bagaikan menghentam secara lembut dan keras saranan pimpinan PAS tersebut.

Lantas sokongan dari akar umbi termasuk juga beberapa pimpinan tertinggi PAS kepada saranan TG Nik Abdul Aziz itu, maka Presiden PAS dengan beberapa orang pimpinan tertinggi telah menemui TG Mursyidul Am di Kota Bharu!

Dalam keadaan begini bagaimana pula pimpinan Pemuda PAS? Satu jawapan yang kukuh untuk kepentingan masa depan parti itu sedang ditunggu-tunggu bukan saja oleh ahli PAS tetapi oleh rakyat negara ini!

Sebagai parti politik PKR dan DAP tentunya sudah bersedia menghadapi beberapa kemungkinan hasil dari pertemuan PAS/UMNO.

Apa pun alasannya bagi UMNO telah tersalah sasar tikaman. Hasrat untuk menghancurkan PAKATAN RAKYAT sudah terbalik! Atau itukah rancangan sebenar UMNO? Kalau tak dapat menghancurkan penyapu sekali gus, cukuplah mematah helaian lidinya satu persatu! Bila PAS hancur maka UMNO/BN tidak perlu berdepan dengan musuh besar tradisinya itu.

UMNO/BN akan merasa senang sedikit untuk menghadapi musuh besar barunya PKR! Sementara DAP akan menjadi sasaran ketiganya pula. Ini mungkin impian UMNO/BN sebelum menghembus nafas terakhir di persada politik negara!

Apakah politik tanahair dalam jangka yang terdekat ini senarionya berubah dimana PAKATAN RAKYAT (PKR/DAP) sementara UMNO/BN dan PAS bersendirian?

CUCU: Tunggu kenyataan dari Sdr. Mohammad Sabu bekas tahanan ISA dan kenyataan Dato Mustapha Ali bekas Timbalan Menteri masa PAS dalam BN dulu!


2 comments:

Abi Ayyub said...

Ada kah orang dalam PAS yang dah terasa berpeluang dapat ganjaran dari muzakarah ini?

Kalau dibaca dari beberapa komen yang diberi, rasanya macam ada aje. Sekiranya ini berlaku, maka gembiralah orang2 UMNO.

Suhaimi Said said...

UMNO ni kusust angat, bodoh kut!