Tuesday, May 13, 2008

PEMIMPIN PENIPU RAKYAT PENGAMPU

Assalamualaikum ....

Yang paling hampas sekali hidup manusia bila:

YANG KAYA TAMAK HALOBA
YANG GAGAH BERPELOK TUBUH
YANG SUSAH BERGOYANG KAKI
YANG RAJIN DIANAK TIRI
YANG BODOH ASYIK MENYOMBONG
YANG MEMIMPIN KERJA MENIPU
YANG CERDIK JADI PENGAMPU
RAKYAT HARU BIRU BUAT TAK TAHU.

Itulah kata-kata kon (aku) hari ini untuk semuanya.

KERAJAAN mesti menjaga tema bahan penyiaran stesyen tv samada milik kerajaan ataupun swasta agar ianya tidak menyimpang dari budaya bangsa yang murni negara ini. Jangan bertempik di parlimen atau diucapan-ucapan majlis tertentu sahaja mempertahan budaya bangsa tetapi apa yang dilaksanakan oleh stesyen-stesyen tv yang kerajaan berhak menjaganya hendaklah dipantau dan diperbetulkan dari sekarang sebelum masyarakat negara ini hancur.

Peranan tv amat penting sebagai sebaran am yang mudah masuk ke dalam setiap rumah negara ini. Ianya mempengaruhi melalui rancangan-rancangan kebanyakannya tidak menguntung dari segi mempertahankan dan mengembangkan maruah, adat resam, perangai, akhlak dan pemikiran rakhyat terutamanya golongan muda.

Amat banyak rancangan yang menjerumuskan anak-anak muda ke arah tidak bermoral sementara drama-drama tayangan tv lebih menjurus kepada alam percintaan remaja yang melulu dan gila ala barat, perebutan perempuan dan lelaki.

Alangkah kisah-kisah drama memaparkan tema membina kehiodupasn sebagai rakyat yang berjaya dalam semua bidang di negara ini. Ianya diselitkan dengan alam percintaan bermoral!

Kerana itu keupayaan Kerajaan BN kelihatan tidak mampu mengembalikan kegemilangan moral rakyat maka sudah sepatutnya rakyat menukarkan perahu tadbiran negara kepada PAKATAN RAKYAT!

CUCU: Masih ingat kehebatan tema-tema rancangan terutamanya drama RTM di tahun-tahun sebelum 80an.

No comments: