Sunday, May 11, 2008

PAKATAN RAKYAT PILIH MELAYU YANG MERDEKA DARI PENJAJAHAN MINDA

DARI SEREMBAN KE BANDAR LUKUT,
SERI MENANTI DI KUALA PILAH;
LUKA DI TANGAN MENINGGALKAN PARUT,
LUKA DI HATI SIAPA YANG PARAH?

PERAHU JALUR LICIN BERAUT,
TUKANG KAYU AMPUNYA BUATAN;
SEDIKIT DIHULUR BANYAK DIKAUT,
BERBUIH MERAYU MEMINTA PUJIAN.

Pantun kon (aku) kali ini sekadar ni saja.

BUATLAH berapa banyak perhimpunan yang dianjurkan oleh siapa saja. UMNO ke atau NGO yang menjadi kuda tunggangan pemimpin UMNO. Bercakaplah tentang apa sekali pun termasuklah 'Perpaduan Melayu' dan 'Ketuanan Melayu' atau 'Permuafakatan Melayu' dan lain-lain lagi yang disebut hujungnya Melayu. Semuanya sudah tidak menjadi bahan menarik oleh rakyat terutamanya golongan muda. Ini bukan bererti mereka tidak prihatin terhadap perkembangan politik tanahair.

Di kedai-kedai kopi sudah lengang sunyi perbualan berkaitan apa yang diseru dan dilaongkan oleh pemimpin UMNO. Hanya segelintir sahaja yang mengaku cerdik pandai berijazah yang memimpin NGO untuk mendapatkan peruntukan menganjurkan perhimpunan disamping menunjukkan kepandaian melahirkan idea dengan pembentangan kertas kerja.

Penganjuran perhimpunan berkisar kepada Melayu, 90% pebicaraannya secara langsung atau tidak langsung bertujuan untuk melahirkan idea bagaimana memulihkan kembali UMNO bersandarkan kepada tema-tema lapuk 'Perpaduan Melayu', 'Ketuanan Melayu' dan 'Permuafakatan Melayu' yang menjadi gula-gula madu pemimpin UMNO untuk memikat orang Melayu.

Kehebatan Melayu hari ini tidak sama dengan kehebatan Melayu dahulu. Melayu dahulu hatinya keras tetapi mudah dipujuk rayu. Mudah sangat takut! Mudah sangat mengalah bertolak ansur. Mudah sangat menerima apa yang dihulur dari atasan. Mudah buat tak kisah dengan apa yang ada sekeliling. Mudah melupakan apa yang berlaku sebelumnya kerana mendapat sedikit habuan kebendaan, puji sanjungan, pangkat dan kuasa.

Ini telah dialami oleh Melayu dahulu. Sejarah banyak menunjukkannya sejak zaman kerajaan Melayu Melaka hingga ke zaman tanahair merdeka. Orang Melayu begitulah sikapnya. Kerana itu penjajah amat senang dengan orang Melayu! Memerintah orang Melayu mudah sekali. Mereka yang menentang penjajah seperti beberapa orang pahlawan Melayu dulu menerima padah dan ada yang terbunuh dan lari atas tindakan orang Melayu sendiri yang dipergunakan oleh penjajah cara yang disebutkan tadi.

Kalau mereka susah, hulurkan bantuan (subsidi) sekadar cukup makan. Kalau mereka terasa hati sebelumnya, berikan pujian dan sanjungan. Kalau mereka orang biasa berikan pangkat. Kalau dah berpangkat naikkan pangkat dan beri sedikit kuasa kepadanya jangan sampai jadi tuan. Tetapi tak kan merasa nak senang, bebas atau pun boleh menghetung itu dan ini kerana kebendaan dan pangkat kuasa yang diberikan itu sekadar untuk mereda kalau pun tidak menghilangkan kemarahan dan tidak puashati mereka. Jangan sampai lawan towkey jika diberi bersuara!

Tidak dinafikan ada juga Melayu yang tidak boleh ditindik hidung. Tidak akan patuh jiwa dan raganya dikuasai termasuk tanahairnya. Tapi bilangannya amat kecil. Itu pun ada juga yang berpaling tadah kerana usaha penjajah yang disebutkan di atas tadi.

1957 negara ini merdeka! Penajah sudah pergi. Rakyat negara ini dipimpin oleh rakyat negara ini sendiri. Pemimpin UMNO memainkan peranan penting sebagai tulang belakang memerintah. Jika penjajah yang datang mengaut dan mengangkut hasil negara ini ke negara mereka, maka pemimpin-pemimpin UMNO juga belajar dari penjajah itu. Mereka juga mengaut hasil negara ke dalam kantong mereka, keluarga mereka atau pun kroni mereka sahaja dengan berbagai cara.

Melayu lain macam mana di negara yang merdeka ini dan kini sudah melangkau 50 tahun?
Orang Melayu selain dari pemimpin UMNO dan kroninya hanya menikmati 'remah-remah' yang diperagakan oleh pemimpin UMNO sepertui cerita 'bangau mengajak anjing makan dibotol' atau 'anjing mengajak bangau makan di pinggan.'

Orang Melayu terjajah mindanya dengan slogan-slongan, falsafah, pepatah, bidalan, slogan-slogan yang hebat ayat dan maksudnya terluah dari mulut pemimpin UMNO. Tujuannya membiarkan orang Melayu berhayal dengan slogan-slogan tersebut . Semuanya itu mengasyikkan orang Melayu untuk tidak menegur, membantah, melawan malahan menderhaka kepada pemimpin mereka iaitu pemimpin UMNO!

Penjajahan minda ini terbenam dalam jiwa orang Melayu sehingga tidak disedar dari zaman berzaman, turun temurun. Pemimpin UMNO menjulang Melayu dengan berbagai kata-kata keramat hingga orang Melayu merasakan hidup mereka dikelilingi oleh orang Melayu saja. Tidak ada orang lain di negara ini. Pemimpin UMNO bercakap dalam bidang apa pun tentang Melayu sajalah. Tidak mahu membuka minda orang Melayu bahawa mereka kini berada di zaman hidup berbagai bangsa di sebuah negara yang merdeka untuk sama-sama mengecapi kesejahteraan dengan kemakmuran yang tidak dikaut oleh oleh satu pihak atau perseorangan-perseorangan tertentu.

Pemimpin UMNO amat mengharapkan supaya orang Melayu menjadi ahli UMNO dan tunduk kepada hala tuju canaian pemimpin UMNO dengan ertikata 'dengar dan patuh'. Walaupun ianya merugikan orang Melayu (ahli UMNO) dan menguntung pemimpin UMNO! Harapan mereka orang Melayu hanya memilih parti politik mereka ialah UMNO. Kalau bukan UMNO maka orang Melayu itu sudah tersalah pilih! Kerana itu buaian kata-kata mereka ialah; 'UMNO itu Melayu - Melayu itu UMNO!'

Ahli UMNO dilambung oleh pemimpin UMNO dan kroninya dengan sanjungan perjuangan yang besar berketurunan. Sedangkan pemimpin UMNO menimbahasil dari lubuk kemewahan negara yang tidak disedari oleh ahli UMNO. Jika ada ahli UMNO (sedikit bilangannya) yang berjaya menikmati sedikit jawatan yang sengaja dianjurkan oleh pemimpin UMNO sebagai mengenang sedikit jasa kepatuhan dan pengurbanan maka mereka inilah pulak yang menjadi agen-agen pemimpin UMNO. Antara agen-agennya ialah kakaitangan KEMAS - JASA - JKK - dan beberapa orang pemimpin NGO yang kononnya tidak berpolitik tetapi membuat kerja politik untuk pemimpin UMNO. Ada juga beberapa kerat orang Melayu yang emnjadi kontraktor kelas F yang amat mengharapkan projek atas pertolongan pemimpin UMNO secara tidak langsung dan meng'alibaba'kannya. Mereka ini juga adalah agen-agen mengampu politik pemimpin UMNO.

Melangkau 50 tahun pemimpin UMNO bercakap semata-mata Melayu! Melayu! Melayu!. Sedangkan Melayu hanyut di buminya sendiri dalam semua bidang. Salah siapa?

Bila kesedaran sedikit demi sedikit berputik, lalu menjadi buah yang ranum dan mencambahkan baka. Kesedaran rakyat di negara merdeka ini sudah bergelombang. Orang Melayu sudah mula sedar bahawa mereka berada dalam sebuah negara berbagai kaum dan bangsa. Mereka tidak mahu ketinggalan dengan slogan kosong, 'aku anak Melayu' sahaja tanpa bertindak menyaingi rakan-rakan bangsa lain.

Maka mereka sudah bangun me'merdeka'kan diri mereka dari 'penjajahan minda' yang dibaluti oleh pemimpin UMNO. Lalu mereka bertindak! Luka ini siapa yang menggurisnya? Parut luka ini siapa yang menanggungnya? Hati pedih nak dihemburkan ke mana?

Lalu 8 Mac 2008 menjadi hari keramat orang Melayu menyatakan mereka keluar dari kepompong khayalan pemimpin UMNO yang 'cakap tak serupa bikin,' 'kokok berderai-derai, ekor bergelumang taik!' Minda orang Melayu yang selama ini telah dijajah oleh penjajah dan kesenimbungannya oleh pemimpin UMNO telah merdeka!

Sebuah negara yang merdeka dengan rakyatnya berbagai kaum sudah tidak perlu lagi melaongkan slogan untuk satu-satu bangsa kerana ianya merugikan bangsa itu sendiri. Kerana slogan itu datangnya dari pemimpin yang tamak kuasa dan korup. Hanya semata-mata hendak menguatkan kedudukan dan kuasa laongan slogan kosong itu sentiasa dimainkan oleh pemimpin UMNO dan pemimpin NGO yang sanggup menjadi patung watak wayang kulit.

Setiap kali perhimpunan atau kongres yang bernama Melayu. Sama ada anjuran UMNO atau pun NGO yang membodeknya. Melayu dikatakan dikatakan jauh ketinggalan dan mesti bangun segera! Mesti berani! Mesti bersatu! Jangan berpecah! Mesti jadi usahawan dan jutawan! Mesti menjadi ahli UMNJO penutupnya!

Tahun demi tahun orang Melayu (terutamanya ahli UMNO) dihanyutkan minda mereka oleh kehebatan impinan kosong pemimpin UMNO. Mereka bertepok tangan untuk pulang dan menunggu tahun akan datang dibuai impian lagi oleh pemimpin UMNO.

Buai laju-laju,
Sampai hari senja,
Apa ada pada Melayu,
Di negara sendiri duduk melara!

Nasib menimba dahulu sudah berlalu. Sedikit cahaya muncul membawa sinar yang akan mengwujudkan era baru untuk rakyat di negara merdaka ini mengecapi kesejahteraan bersama dalam gelombang keramat PAKATAN RAKYAT yang mengikis kekuasan pemimpin UMNO/BN agar tidak terus bermaharajalela dengan 'tepuk dada tanya selera' untuk kepentingan sendiri, kroni dan pembodek-pembodek yang setia selagi menerima habuan!

Orang Melayu 2008 dan ke hadapan sudah tahu arah mana hendak dituju! Tidak ada lagi kefahaman Melayu yang kolot dalam fikiran mereka. Mereka adalah Melayu Baru yang tahu tentang diri mereka hidup bersama bangsa dan kaum lain di negara ini dan mereka yakin bahawa sokongan dan pejuanga mereka dalam Pakatan Rakyat membolehkan rakyat berbagai kaum hidup aman, makmur dan berkebajikan dengan Melayu sebagai tunggak utama!

Melayu yang sudah merdeka dari penjajahan minda pemimpin UMNO adalah Melayu Baru! Mereka akan mengecapi dasar Agenda Ekonomi Malaysia! Mereka adalah rakyat negara Malaysia Baru! Ianya akan dipacu atas nama Pakatan Rakyat! InsyaAllah!

No comments: