Wednesday, July 16, 2008

PENANGKAPAN ANWAR - batu nesan pemerintahan BN?

Assalamualaikum ...

BUAT PENEDUH DAUN KUBONG,
BUAH DURIAN BUAH RAMBUTAN;
PEMBURU BODOH TAMAK DAN SOMBONG,
ANJING BURUAN DILEPAS KE HUTAN.


Itulah pantun kon hari ini setelah kon demam selsema 2 hari.

LANGKAH sudah berpencak di gelanggang. Pesilat sudah bersedia berdepan antara satu sama lain. Gendang perang sudah lama dipalu semenjak 1998. Anwar sudah ditahan di IPK Kuala Lumpur. Musuh-musuhnya sudah mengorak senyum sebelum mampu ketawa besar!

Cerita usung tilam dan hakim choklat hacks mulai kembali di layar pemikiran rakyat! 1998 adalah detik mencelikkan rakyat yang selama ini diselimuti oleh undang-undang rimba mengikut suka siapa yang berkuasa! Rakyat sudah mengetahui sedikit sebanyak perjalanan undang-undang dan hukum serta pelaksananya di negara ini.

Itulah pengetahuan yang dilemparkan kepada rakyat pada tahun 1998. Lalu rakyat bangun dan cuba menyisihkan penggubal dan pelaksana undang-undang yang banyak memberi ruang kemenangan kepada kroni pemerintah. Pilhanraya Umum ke 10. Satu detik yang menggerunkan UMNO/BN. Namun PRU 11 semangat itu kembali merundum. Rakyat terbuai dengan mimpi indah yang dihemburkan Abdullah Ahmad Badawi yang menggantikan Mahathir Mohammad sebagai Perdana Menteri.

PRU 12 (Mac 2008) BN boleh dikatakan tumpas! Kerana apa? Rakyat telah terlalu derita oleh berbagai kerenah pemimpin negara dan kroninya sehingga harga barang/tol/minyak naik demi menjaga periuk nasi para ahli korperat yang mengeliling pinggang pemimpin UMNO/BN.

Anwar Ibrahim muncul untuk berganding sama dengan Hadi Awang dan Lim Kit Siang dalam semangat untuk memberikan keadilan dan kebajikan kepada rakyat Malaysia terutamanya golongan bawahan yang selama ini dipinggirkan oleh pemimpin BN.

Atas nama PAKATAN RAKYAT yang keramat ini. Pemimpin UMNO/BN mulai kecut kerana rakyat berada dalam perjuangan REFORMASI! Bukan saja pemimpin kerajaan BN kecut tetapi para kroni yang mengaut laba selama ini pun mula merasa tergugat!

Rakyat semakin mara dengan PAKATAN RAKYAT. Laongan Reformasi dari tekak rakyat membingikkan telinga pemimpim BN. Tambahan pulak diwar-warkan PAKATAN RAKYAT akan ke Putrajaya selewat-lewatnya 16 September 2008 ini. Anwar akan turun bertanding dalam pilihanraya kecil parlimen. Beberapa ahli Parlimen BN akan lompat ke PAKATAN RAKYAT. Ertinya Kerajaan BN tumbang dalam arus REFORMASI RAKYAT!

Apakah janji Pak Lah 2 tahun akan datang untuk menyerahkan kuasa pada Najib terlaksana?
Apakah para pemimpin BN tidak yakin dengan apa yang diucapkan oleh Anwar Ibrahim untuk ke Putrajaya ?

Janji Pak Lah belum tentu lagi. Najib belum boleh goyang kaki untuk berpantang selama 2 tahun menunggu buah ranum jatuh ke riba. Ini disebabkan 2 tahun bukan masa sengkat untuk arus politik berkisar mengikut iklim yang datang dan pergi di negara ini. Kemunculan Anwar di kaca tv 1 RTM walaupun siaran tertangguh namun memberi kesan kepada pemikiran rakyat bahawa usaha PAKATAN RAKYAT menurunkan harga minyak diyakini.

Yang tak yakinnya bukan pendebat tetapi mereka yang benar-benar bodoh untuk memikirkan teori ekonomi! Mereka terdiri dari golongan pak turut walaupun derita yang diterima sepanjang hayat.

Apakah Menteri Penerangan juga rasa yakin apa yang diluahkan oleh Anwar kerana itu dia mencari jalan lain untuk memeriahkan majlis debat tersebut dengan mengungkit cerita tentang Anwar di masa lampau? Lari benar dari sasaran topik debat tersebut.

Atau adakah Menteri Penerangan memang nak beri peluang kepada Anwar menjelaskan kepada rakyat tentang usaha PAKATAN RAKYAT menangani masalah kesusahan rakyat dengan menurunkan harga minyak yang dinaikkan secara mendadak oleh BN?

Beradanya Anwar dalam tahanan polis kerajaan BN hari ini bukannya jalan mudah untuk menyekat kemaraan REFORMASI RAKYAT! Jika Pak Lah nak menyekat kemaraan Najib untuk menduduki kerusi PM 2 tahun lagi, maka riak-riaknya sudah bermula!

1998 gelombang rakyat bermula! 2008 sepuluh tahun kemudian gelombang itu melapun sebahagian kuasa BN. InsyaAllah jika keadaan negara yang tidak menentu sekarang ini dengan undang-undang rimbanya yang mengikut telunjuk satu pihak berkuasa dan berkepentingan, lalu Pak Lah mengadakan pilihanraya umum dalam jangka masa terdekat, pastilah Najib akan berada di kerusi Ketua Pembangkang jika Pak Lah berundur dari pimpinan UMNO/BN.

Maka amat rugilah Najib berada 2 tahun dalam berpantang tidak boleh menderhaka kepada ketuanya. Untuk menambah kebangkitan rakyat, penangkapan Anwar Ibrahim hari ini adalah mercu tanda yang diletakkan oleh pemimpin Kerajaan BN sendiri sebagai batu nesan pemerintahan mereka kerana arus kebangkitan rakyat membawa semangat REFORMASI sudah memeram dan terus memeram di sanubari perjuangan rakyat dan ianya akan terhembur keluar bila-bila masa untuk satu perubahan yang adil dan berkebajikan bagi rakyat Malaysia!

Penangkapan Anwar hanyalah menyekat Anwar tetapi ianya membesarkan longkang arus perjuangan rakyat untuk membentuk sebuah kerajaan PAKATAN RAKYAT yang amat dinanti-nantikan oleh semua rakyat yang siuman negara ini.

CUCU: Lawan Tetap Lawan! Membujur Lalu Melintang Patah!

2 comments:

Suhaimi Said said...

Alhamdulillah, semua rakyat akan bangun!

Hauska said...

sila baca klik sini! dan klik sini! . penulis blog ini adalah ahli AIC.