Sunday, July 6, 2008

BERSUMPAH KELIMAH ALLAH BUKAN PENGHAKIMAN MAHKAMAH NEGARA SEKULAR

Asslamualaikum ...

ANGIN PETANG TIUP BERTALU,
MELANDA SAPU MENERBANG KAJANG;
BILA GENDANG MULA DIPALU,
GELANGGANG BERDEBU SEPAK TERAJANG.

Itulah pantun kon hari ini ...

WALAUPUN isu fitnah liwat berzina sedang disebarkan dengan hebat oleh media massa kerajaan Umno/Bn namun rakyat Malaysia masih tidak dapat melupakan isu kerakyatan seperti harga minyak yang melambung naik bersama harga barang, penggadaian kedaulatan Pulau Batu Putih, jenayah berat yang terus mengganas. Rasuah dan penyelewengan kuasa oleh pihak pemerintah dan tadbir. Hiburan melampau yang mengganggu sosial budaya bangsa dan agama! Perebutan jawatan parti politik dan berbagai lagi yang ianya bukan saja menakut dan menyusahkan rakyat malah boleh mensengsarakan rakyat negara ini.

URUTAN Peristiwa terdekat. Ianya dicatatkan tidak mengikut garis masa.

Urutan pertama isu: Raja Petra membuat Akuan Bersumpah yang melibatkan isteri Najib (TPM) dalam kes pembunuhan wanita Monggolia.

Urutan kedua isu: Isteri Najib membuat kenyataan tidak akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Akuan Bersumpah Raja Petra.

Urutan ketiga isu: Kempen perebutan beberapa jawatan dalam Umno.

Urutan keempat isu: Undi tidak percaya terhadap Pak Lah.

Urutan kelima isu: Anwar Ibrahim mengumumkan untuk PAKATAN RAKYAT KE Putrajaya selewat-lewatnya 16 September 2008.

Urutan keenam isu: Anwar Ibrahim akan bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen di masa terdekat. Pengumuman Anwar untuk membuat aduan penyelewengan kenyataan kes Anwar 1998 oleh Musa Hassan dan Ghani Pathail.

Urutan ketujuh isu: Percakaran sesama ahli Parlimen BN dengan menteri BN.

Urutan kelapan isu: Ura-ura ahli-ahli Parlimen BN nak lompat ke PR.

Urutan kesembilan isu: Meletupnya kenyataan 'budak nakal' (nak sebut nama pun jijik) bahawa dia telah diliwat oleh seorang pemimpin pembangkang.

Urutan kesepuluh isu: Bala (nama orang) buat Akuan Bersumpah mengaitkan Najib (TPM) dengan wanita Monggolia.

Urutan kesebelas isu: Bala membuat Akuan Bersumpah kali kedua menafikan Akuan Bersumpah pertamanya.

Urutan kedua belas isu: Bala pun hilang esoknya!

Ini antara isu-isu yang menggegarkan negara untuk pembalut beberapa isu berat secara khusus ditanggung rakyat. Seluruh media massa kerajaan digunakan menghidup isu ini agar rakyat terbuai dan lupalah apa yang isu besar sebenarnya.

Dalam kecuh yang amat berat penyelesaiannya itu maka kerana banyak ewatak yang terkaitan secara langsung dan tidak langsung, samada pemegang watak utama, pembantu dan tambahan adalah terdiri dari individu-individu yang sedang berkuasa dan berpengaruh.

Lalu seorang Tok Mufti (bukan Tok Nikah Kawin Musang Berjanggut) mensarankan supaya mereka yang terlibat (ertinya bukan seorang) dalam isu tuduh menuduh ini bersumpah secara Islam.

Saranan ini amat baik. Tapi Tok Mufti pun tentulah arif bahawa sumpah secara Islam dengan menggunakan nama Allah melibatkan orang yang dituduh dan orang yang menuduh serta orang yang tompang tui juga kena bersumpah supaya yang bersubahat tidak boleh mempermainkan/ menyebarkan perkara tersebut sewenang-wenangnya. Nampaknya Sdr. Bala (yang dah hilang) taklah boleh terlibat kerana ianya bukan Islam. Yang lain boleh bersumpah menggunakan kalimah Allah!

Bagaimana pun kita kena berfikir sama-sama secara waras. Mereka yang dikehendaki bersumpah ini ialah seorang Islam yang beriman. Kerana hanya orang orang yang beriman sahaja yang takut kepada bala azab Allah samada di dunia atau di akhirat.

Macam mana dengan mereka yang kaki arak? Macam mana dengan mereka yang kaki judi? Bagiamana dengan mereka yang kaki rasuah? Bagaimana dengan mereka yang kaki zina? bagaimana dengan mereka yang zalim memerintah dan mentadbir? bagaimana dengan mereka yang kerjanya memang mengambil upah melakukan yang benar atau tidak asalkan ada upah jumlah yang besar?

Jika mereka yang disebutkan tadi bersumpah maka sumpah itu sia-sia. Jangan gadaikan kebesaran Allah hanya semata-mata untuk melepaskan diri dari perlakuan yang jahat. Mereka yang munafik, fasik amat mudah menggunakan nama Allah!

Ini tidak bererti sumpah itu tidak boleh dibuat. Buat tetapi mereka mestilah orang yang benar-benar beriman kerana bala Allah akan datang. Jika ianya datang di dunia, maka bukan sahaja orang yang dilaknat itu ditimpa bala celaka, malahan mereka yang beriman termasuk Tok Mufti pun kena juga. Contohnya Nabi Allah Noh yang terpaksa berangkat setelah Allah menurunkan banjir besar menghukum umatnya.

Orang-orang yang tak beriman begitu mudah bercakap sumpah demi sumpah! Jika nak juga bersumpah jangan seorang sahaja, bawa semua yang terlibat bersumpah! Jangan jadikan sumpah kata-kata politik untuk menyelamatkan pemimpin!

Jika mereka telah selesai bersumpah apakah Tok Mufti dan Pergerakan Pemuda UMNO boleh memberi jaminan bahawa keseluruhan kes yang melibatkan Najib-Anwar- Musa Hssan-Ghani Pathail- Budak Nakal-Rosmah-Razak Baginda- berapa lagi yang terlibat secara langsung dan tidak langsung termasuk rakyat yang mengiya dan menidakkan perkara itu di kedai-kedai kopi, perkara ini tamat dan tidak boleh diungkit di mana-mana mahkmah dalam negara ini?

Ini bererti kita telah menolak Perlembagaan Negara yang masih tidak meletakkan negara ini sebagai Negara Islam yang menjalankan peraturan Islam dengan hukum hakamnya berpandukan Islam. Negara ini masih lagi berpelembagaan kepada sekular! Jika demikian maka terlepaslah mereka yang bersalah atas dasar kemunafikannya ataupun kerana upahan lumayan dan ugutan!

Jika tidak apalah gunanya membuang masa melihat si munafik dan si fasik atau si beriman bersumpah kemudian mahkamah sekular terus juga berfungsi untuk meneruskan kes tersebut. Maka jadilah ianya kerja main-main. Memperjudikan nama Allah untuk kepentingan diri. Wanauzubillah!

CUCU: Teringat kata-kata Tok Nikah Kawin Musang Berjanggut: Undang-undang itu kita yang buat .....

2 comments:

kudakepang said...

Sahabat budiman,

Ini pantun balasan saya hari ini.

Kon:

angin petang tiup bertalu
melanda sapu menerbang kajang
bila gendang mula dipalu
gelanggang berdebu sepak terajang

Ron:

melanda sapu menerbang kajang
binasa cucur menyembah tanah
gelanggang berdebu sepak terajang
bangsa hancur punah dan ranah

Salam takzim
Ron

kudakepang said...

Sahabat budiman, manusia yang dimaksudkan ni mana tau malu. Ini pantun jawapannya untuk dia.

Kon:

angkat papan tepuk belalang
kayu mati hanyut terapung
kalau menyimpan telur tembelang
pecahnya nanti busuk sekampung

Ron:

kayu mati hanyut terapung
panjang sehasta mudah digeraji
pecahnya nanti busuk sekampung
kerana harta redha dikeji

Salam takzim
Ron