Monday, May 5, 2008

UMNO SEDANG LEMAS GAPENA SIAPKAN BAHTERA

BURUNG PUNGGUK TIDUR SIANG,
SEBELAH MALAM BERBUNYI GALAK;
KALAU NAK DUDUK TENGAH GELANGGANG,
PANDAI MENIKAM PANDAI MENGELAK.

PANTAI LANDAI LAUT TERBENTANG,
PASIR RATA BERCAMPUR KARANG;
CERDIK PANDAI DUDUK BERBINCANG
RAKYAT JELATA SEDANG MERANCANG.

Faham-fahamlah pantun kon (aku) kali ini.

TAK Payahlah nak cerita panjang tentang Kongres Permuafakatan Melayu anjuran GAPENA. Ayat dari mereka yang sama-sama menganjurkan kongres itu pun sudah difahami bukan saja oleh Melayu yang bukan UMNO malahan ahli UMNO yang dipinggirkan oleh pemimpin UMNO pun dah tahu yang tersirat ....

Apa maksudnya ... "kongres ini diadakan untuk menyatukan orang Melayu yang telah berpecah lebih-lebih lagi setelah berlakunya Pilihanraya ke 12 (8 Mac 2008) lalu ... " lebihkurang begitulah susunan ayatnya.

Apa maksud tersirat ayat itu? Semua tahu! Buat kongres! Kerah cerdik pandai bentang kertas kerja! Tidur hotel 5 bintang! Ambil pendapat peserta yang dirasa sehaluan dengan penganjur (Dewan Persuratan Melayu Pahang kempunanlah - Terbukti Timbalan Ketuanya Datuk Dr. Mansor Abdullah tak dapat bercakap atas nama DPMP tapi diizinkan atas nama Persatuan Penghulu-Penghulu .... - Boleh jadi DDMA Penghulu Bunian)! Buat memorandum! Siapa punya belanja sebesar itu?

Itu semua untuk membaik pulih bahtera UMNO yang semakin reput dan berlubang sementara pemimpinnya sedang lemas dilautan kebimbangan segala temberang dan tembelang penyelewengan mereka pecah satu persatu dan mereka takut kehilangan kuasa yang selama ini diangkat oleh mereka yang telah dijajah mindanya dengan menganggpa bahawa UMNOlah yang menyelamatkan Melayu di negara dan di dunia ini.

Mari semuanya ke kampung tempat telapak Melayu! Kalau di bandar sila ke kawasan setinggan atau rumah pangsa! Kita bicara tentang penindasan secara tidak langsung pemimpin UMNO terhadap Melayu termasuk Melayu UMNO!

Dengan angkuh pemimpin UMNO melahirkan kroni! Dengan angkuh pemimpin UMNO menganak tirikan Melayu yang tak mengampu dan sehaluan dengannya. Dengan angkuh pemimpin UMNO menunjukkan kekuasaannya sambil mengaut keuntungan hasil makhsul negara! Dengan angkuh pemimpin UMNO membuang sesiapa saja yang tak sehaluan dengannya bukan sahaja Melayu bukan UMNO tapi ahli-ahli UMNO juga ada yang terlibat!

Kerana itu permuafakatan Melayu tidak ada ertinya. Sejarah keangkuhan pemimpin UMNO kepada Melayu bawahan tidak akan berulang! Melayu sudah bersama rakyat yang lain untuk melahirkan satu agenda ekonomi negara yang akan membangunkan mereka yang tertindas selama ini dari penjajahan UMNO/BN.

Rakyat berbagai kaum akan bersatu dibawah panji-panji Pakatan Rakyat yang mana ditunjangi oleh Melayu dan mempertahankan fasal keistimewaan orang Melayu yang sedia termaktub dalam Perlembagaan Negara ini.

Melayu akan lebih gagah bersama Pakatan Rakyat kerana ia akan merangsangkan persaingan yang membawa kemajuan tanpa bergantung pada janji-janji kosong dan subsidi kais pagi makan pagi, kais petang mungkin berhutang!

Pemimpin UMNO sudah 50 tahun bercakap untuk membangunkan Melayu! Tahun demi tahun Melayu terus ketinggalan serba serbi bidang kecuali mendapat subsidi terutamanya di musim pilihan raya dan hari raya!

Hanya Melayu yang masih lagi tidak keluar dari penjajahan minda UMNO sahaja dan beragenda kepentingan diri amat beriya-iya nak menyelamatkan UMNO yang banyak menghancurkan perpaduan dan kehidupan Melayu.

Jangan ketawakan pendapat ini! Kerana Melayu di kampung-kampung dan Felda dulunya tempat kekuatan UMNO sudah mulai sedar dengan jatuhnya negeri-negeri maju seperti Selangor, Kedah, Perak dan Pulau Pinang ke tangan Pakatan Rakyat (PKR / DAP / PAS) dan hampir membolot semua Kawasan Parlimen Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Kelantan juga dipertahankan disamping hampir menawan Negeri Sembilan dengan mendapat 15 DUN hanya 4 kerusi sahaja untuk memerintah.

Satu perkembagan rakyat yang akan melenyapkan cerita dongengan pemimpin UMNO bahawa UMNOlah penyelamat Melayu! Rakyat akan merobohkan kabus penindasan secara tidak langsung UMNO/BN. Pakatan Rakyat akan membawa rakyat ke era Malaysia Baru! Sebuah zaman yang dinantikan oleh rakyat sesudah melepaskan diri dari penjajah mindaUMNO/BN di Pilihan Raya Umum ke 12 pada 8 Macm 2008 lalu.

Kerana itu bahtera yang disiapkan oleh GAPENA tidak ada ertinya untuk menyelamatkan UMNO yang lemas itu. GAPENA yang banyak duit itu atau minta pada pemimpin UMNO untuk membina bangunan menyimpan kertas-kertas kerja yang dibentangkan di Kongres Permuafakatan Melayu!


CUCU: Sudah lama memberanikan diri keluar dari kepompong pengampu dan penjajahan minda!

No comments: