Friday, May 2, 2008

PIMPINAN UMNO/BN PINGGIRKAN ORANG ASLI DARI KEMAJUAN NEGARA?

"TAK ada orang ambil kisah tentang kami di sini lepas pilihanraya, macam tu jugalah selepas pilihanraya lepas-lepas, ada juga orang datang tengok lepas pilihanraya baru ni, Haji Suhaimi," demikian keluhan salah seorang penduduk perkampongan Orang Asli di kawasan pendalaman Kuala Krau, Pahang.

Penduduk yang tidak berbaju kerana kepanasan petang itu sambil duduk mengunyah sireh di pelantar pondoknya yang diperbuat dari kayu hutan berlantai dindingkan buluh serta beratap daun cucuh beranyam mengeluh lagi, "iyalah! Dulu masa pilihanraya ada orang tak kasi kami di sini sambut Haji Suhaimi tu, dia orang luar cakap, bukan orang kampong ni cakap, Haji Suhaimi tu datang nak hasut Orang Asli supaya jangan undi dacing!"

Lalu penduduk tersebut menceritakan bagaimana dia tak beri anak isterinya usahkan datang menyambut Haji Suhaimi Said (calon Parti Keadilan Rakyat untuk DUN Jenderak di Pilihanraya ke 12 dulu) malahan untuk mendengarnya pun tidak diberi olehnya kerana takut termakan hasutan. Lalu dia membawa anak isteri duduk di pondok ladang yang agak jauh dari kampong hinggakan suara dari alat pembesar suara ceramah PKR tidak didengari.

Demikianlah penindasan minda yang dilakukan oleh pihak tertentu terhadap rakyat di perkampongan terutamanya nun di pendalaman setiap pilihanraya yang akan menentukan kerajaan memerintah.

"Sekarang ni Haji Suhaimi bulan haus (anak bulan) kembar tu selalu ke sini. Ada masa lama, ada masa kejap, tanya kami kalau ada masalah sambil dia minum kopi kami bancuh, baik orangnya," nada suara penduduk itu perlahan saja, "iyalah! Nak buat macam mana, dia tak menang, kawan saya undi dia, saya tidak! Saya undi dacing! Tapi orang dacing yang menang tu tak datang pun ke sini tengok kami!"

Itulah juga yang dikeluhkan oleh penduduk-penduduk pendalaman terutamanya penduduk perkampongan Orang Asli. Memang bukan mudah untuk menghadirkan diri di perkampongan Orang Asli pendalaman. Ada yang jalan bertar, ada juga yang tar dah pecah, ada sekerat bertar sekerat tidak kemudian bertar balik (jalan Pak Pandir?), tak kurang juga ada jalan masih bertanah merah (kalau hujan berlumpur, kalau panas berdebu) lubang sana sini, turun bukit naik bukit, curam pulak tu!

Rumah mereka tidak tersusun, ada sikit-sikit rumah batu (kebanyakannya bantuan Jakim kerana masuk Islam tapi guru agama tak dihantar mengajar kalau ada juga guru tak datang pulak mengajar) diantara rumah-rumah papan dan masih banyak lagi yang berdindingkan pelupuh serta beratapkan daun cucuh.

Pencarian mereka kebanyakannya bercucuk tanam pisang, ubi keladi dan sedikit padi huma (setahun sekali) di atas tapak tanah yang tidak berapa luas dan tidak berhak milik (bergeran). Ada juga yang menoreh getah di belakang rumah tak sampai seekar. Anak muda ada juga yang berkerja ke luar kampong di kilang-kilang dan ladang orang sebagai buruh. Ke hutan sudah tidak kerana rotan sudah tiada. Berburu jauh sekali kerana undang-undang yang mesti dipatuhi.

Ertinya mereka ini 'kais pagi makan pagi, kais petang belum tentu lagi makan'. Usahkan nak senang, jauh sekali nak kaya raya. Memang ada segelintir yang amat kecil bilangannya memiliki kereta. Motosikal ramai juga.

Kenapa mereka begitu? Mereka amat jauh ketinggalan di arus zaman. Negara sudah merdeka menjangkau lebih 50 tahun di bawah tadbir pemerintahan UMNO/BN dulunya Perikatan berlambangkan kapal layar (dah karam?).

Kalau orang Melayu perkampongan menghadapi masalah sosial, kehidupan harga barang yang melambung mahal dari masa ke masa begitu pantas, masalah pembelajaran anak-anak dengan pemansuhan Yuran Sekolah tetapi dikenakan Yuran Tambahan (puluh kali ganti dari Yuran ekolah) termasuk bebnan hutan PPTN (untuk anak ke kolej atau universiti) serta sikap pilih kasih serba serbi pimpinan atasan pemerintah hingga ke pemimpin kampong, Orang Asli lebih dari itu beban kehidupan yang mereka terpaksa pikul.

Tanah tidak bergeran (bukan untuk dijual) untuk diwaris pada pewaris atau dimiliki secara mutlak sebagai hak seorang rakyat negara ini. Yang ada ialah tanah tumpangan duduk di atas tanah kerajaan. Faham sajalah bila tanah itu bukan bermilik secara surat, jika berlaku sesuatu pengambilan tanah, cara apakah mereka nak mempertahankannya? Besar manakah pampasan yang akan mereka terima? Dan mereka tidak dapat menghalang jika ada pihak tertentu meneroka (memaju) tanah samada sudah dijadikan kebun atau pun masih dalam kata-kata kosong 'Rejab Orang Asli' ? Sudah banyak berlaku perkara itu.

Ada beberapa agensi kerajaan yang memajukan kawasan keliling perkampongan Orang Asli dengan berbagai tanaman kekal (sawit dan getah) atas sandaran untuk agihan saham pada Orang Asli, tapi hingga hasil keluar bertahun, mereka tetap memandang saja. Malahan menjadi buruh di ladang itu pun tidak dapat kerana kebanjiran 'buruh asing' dengan gaji yang murah.

Anak-anak mereka disogokan dengan bantuan sekolah seperti buku percuma, pengangkutan percuma yang dikendalikan oleh JHOA. Namun ada masanya mereka terpaksa dituntut pembayaran dulu oleh pihak sekolah kerana peruntukan dari JHOA belum sampai. Penyelewengan pengangkutan begitu ketara. Sebuah bas diisi dengan hampir 60 ke 70 orang murid sekali perjalanan. Rasanya amat salah dari segi yang ditetapkan oleh pihak berkuasa untuk pengangkutan anak-anak sekolah (Bagaimana kontrak pengangkutan itu?). Ada juga perkampongan yang menggunakan lori membawa anak-anak sekolah berulang alik.

Kenapa kehidupan Orang Asli begitu teruk? Salah siapa? Adalah anak-anak mereka tidak berpelajaran? Golongan muda kini ada antaranya berkeluluan SPM? Apa pekerjaan yang baik dapat diberikan kepada mereka ini oleh pihak kerajaan atau agensi-agensinya agar kehidupan mereka berubah?

Apakah anak-anak Orang Asli tidak boleh menjawat jawatan yang setara dengan anak-anak bangsa lain di negara ini? Jawapannya pilih kasih dan memandang rendah pada keupayaan Orang Asli itu oleh pihak tertentu terutamanya pihak pemerintah iaitu UMNO/BN!

Minda pemikiran Orang Asli dijajah pemimpin UMNO/BN menjangkau lebih 50 tahun!

CUCU: Nak ke Kampong Pian (Perkampungan Orang Asli) bincang kursus pemidato ... InsyaAllah akan disambung lagi ....

No comments: