Monday, November 24, 2008

POLITIK WANG & RASUAH UMNO - Dr. M Tak Percaya Najib



Assalamualaikum ...

IKAN TENGGIRI IKAN TODAK,
KETAM BATU DI DALAM BUBU;
TOLEH KIRI KANAN PUN TIDAK,
MANA SATU PILIHAN KALBU?


DR. Mahathir Mohammad, mantan Perdana Menteri Malaysia membuat kenyataan terbuka yang mengejutkan juga ahli-ahli politik tanahair bila beliau menyatakan Najib tidak mampu membendung politik wang dan rasuah walaupun menjadi Presiden Umno dan Perdana Menteri.

Kenyataan terbuka ini tidak boleh dipandang remeh oleh ahli-ahli Umno dan juga rakyat Malaysia. Kerana ianya melibatkan rasuah dan politik wang! Najib tidak menggunakan apa-apa kerana telah menerima plan peralihan kuasa dan telah nyata akan menjadi Presiden Umno kerana menang tanpa bertanding. Perdana Menteri belum tentu lagi.

Namun kroninya yang sedang berhempas pulas harus diambil perhatian. Apakah Najib akan membiarkan kroninya menggunakan politik wang dan merasuah untuk memenangi sebarang jawatan yang dipertandingkan Mac 2009?

Adakah Najib akan melarang mereka menggunakan politik wang dan rasuah untuk membersihkan Umno kononnya?

Yang jelasnya politik wang dan rasuah sudah berakar umbi dalam Umno kian lama! Siapa saja yang memerlukan kedudukan dalam Umno disemua perengkat tidak boleh lari dari dua perkara tersebut. Ianya sudah menjadi amalan dan budaya Melayu Umno! Jika tiada rasuah, maka tak bermesyuaratlah Umno! Rasuah menjadi santapan utama Mesyuarat Umno!

Kalau kroni Najib tidak menggunakan rasuah dan politik wang. Mereka akan kalah. Najib menjadi Presiden yang tidak ada penyokong kuat dalam MKTnya. Apa akan jadi? Bila-bila boleh disingkirkan!

Kalau politik wang dan rasuah dibuat tutup mata sebelah oleh Najib untuk kroninya. Maka apa yang dikatakan oleh Dr. Mahathir Mohammad bukan saja tepat tetapi sah! Maka Najib tidak layak menjadi Presiden kepada satu parti yang mengamalkan politik wang dan rasuah!

Najib bagaikan makan buah kepayang, ditelan mabuk dibuang sayang!

Adakah bala ini yang membuatkan Pak Lah tidak mahu memimpin Umno?

Bila pemimpin Umno naik kerana politik wang. Maka masa depan menanti memerlukan wang. Oleh itu para pemimpin Umno mesti mencari sumber kewangan banyak yang akan digunakan dalam pemilihan akan datang. Samada mempertahankan atau mencabar jawatan dalam Umno.

Dari mana sumber itu? Pasti dari rasuah! Rasuah yang mudah untuk melonggokkan wang dan mudah ditaburkan!

Parti dan kerajaan akan diterajui oleh pemimpin yang mengamalkan politik wang dan rasuah! Bagaimana dengan rakyat? Jika rakyat memerlukan sesuatu maka rasuah mesti didahulukan! Jika tidak segalanya kempunan!

Wujudlah sebuah negara rasuah! Siapakah yang akan melabur di negara yang mengamalkan rasuah?

Saranan mantan Perdana Menteri 22 tahun mentadbiri negara itu dilihat sebagai satu kebimbangan akan kehilangan keyakinan rakyat terhadap Umno yang kini memang sudah mula kehilangan keyakinan dari rakyat.

Untuk membendungnya amat susah kerana ianya sudah menjadi darah daging Umno! Oleh itu peralihan kuasa yang dilakukan oleh Pak Lah kepada Najib adalah satu kesilapan besar ataupun memang tak boleh apa-apa! Adakah tidak ada siapa dalam kepimpinan Umno itu yang tidak terlibat dengan politik wang dan rasuah untuk diserahkan oleh Pak Lah jawatan Presiden?

Siapa Presiden Umno yang mampu menerima saranan Dr. Mahathir tentang politik wang dan rasuah? Jawapannya mungkin tidak ada! Oleh itu apakala Najib menjadi Presiden Umno dan seterus Perdana Menteri Malaysia - Politik wang dan rasuah tidak akan hapus! Akar umbi Umno akan bercakap tentang politik bila ada wang dan rasuah. Ianya dijadikan budaya dan amalan warisan Melayu Umno.

Mereka yang tiada wang dan tidak mahu dengan budaya buruk itu akan diucapkan atau mengucapkan selamat tinggal Umno!

Para pentadbir negara akan terikut-ikut sama! Maka segala kesejahteraan rakyat terhakis dengan kehendak wang! Bagaimana dengan pelabur dari luar negara? Ahli Umno harus berfikir semasak-masaknya. Rakyat harus bertindak membendung budaya buruk yang dibawa oleh pemimpin Umno ini! Harus mencari pilihan yang lain ....

CUCU: Teringat-ingat Rm 540 juta komisyen kapal selam.


2 comments:

Suhaimi Said said...

Aku tak pernah bersetuju dgn Mahathir. Tapi dlm isu Najib ni, aku setuju 100% dgn Mahathir.

Nak kata UMNO ni bodoh, dah memerintah 50 tahun; nak kata cerdik, nampak nau bodohnya.

Pak Lah dah lah tidur, tak tau apa-apa yg Najib buat.

Tu, IGP, pun tidur jugak?

Seladang said...

Mereka semuanya tidur di tilam empok kerana kekenyangan dengan makan duit rasuah yang dinamakan politik wang.

Ini perangai ular sawa.